A Malév leállt – senki sem vállalja a politikai felelősséget




Az Orbán-kormány szerint a nemzetgazdaságilag kiemelt vállalatokban erősíteni kell az állami szerepet. Szükség van nemzeti légitársaságra, ezért is támogatták milliárdokkal a céget. Amikor kiderült, hogy a Malév működésképtelen, elfogyott a pénze, úgy oldották meg a problémát, hogy Budai Gyula kormánybiztos feljelentéseket tett, szerinte ugyanis az előző kormányzatokat terheli a felelősség. Oszkó Péter, a Bajnai-kormány pénzügyminisztere szerint viszont az Orbán-kormány a felelős a Malév helyzetéért; Veres János, a Gyurcsány-kormány minisztere szerint is hamisak a vádak; neki semmi köze sincs a fiaskóhoz.

A politikusok egymást marják, kétségbeesetten próbálják egymásra tolni a felelősséget. Eddig egyetlen magyar politikus sem ismerte el, hogy hibázott – jó magyar szokás szerint, nincs felelős. Szégyen az, hogy ilyen kaliberű politikusai vannak az országnak!

A Malév esetében egyformán felelőtlen politikát folytattak a Gyurcsány–Bajnai–Orbán-kormányok: számolatlanul öntötték az adófizetői milliárdokat egy olyan cégbe, amelyik már évekkel ezelőtt életképtelen volt. Várták a csodát! Veres, Oszkó és Fellegi miniszterek mentőangyalra vártak. Volt orosz befektető, kínai és cseh pénzemberek, spanyol légitársaság, csupán a kőkemény realitást nem vették tudomásul. A Malév menthetetlen volt már öt évvel ezelőtt is, és a milliomos miniszter urak sem saját pénzüket fektették a cégbe, hanem az adófizetők milliárdjait égették.

Az Európai Bizottság benyújtotta a számlát a bűnökért, a százmilliárd forintnyi állami támogatást jogellenesnek találtak. A Malév felszámolásának sok százmilliárdos mellékhatása lehet, újabb szeg ez az államcsőd koporsójába.

Ugyanezek a politikusok évek óta támadják a Wizz Airt is, pedig az egyetlen forint állami támogatást sem kap, és vezetője,Váradi József már régóta hirdette, hogy a Malév életképtelen. Ő az igazi hős ebben a történetben: a Wizz Air magánpénzből működik, egy amerikai befektető, William Franke saját pénzét tette a légitársaság mögé.

Aztán van itt egy furcsa történet is. Június 22-én a Malév 824-es járata, egy Boeing 737-800 gép Budapestről Prágába repült. A rossz idő miatt nem tudott landolni, ezért a pilóta elhatározta, hogy a 65 km-re levő drezdai repülőtéren teszi le a gépet. Igen ám, csakhogy kiderült, nincs elég üzemanyaguk ahhoz, hogy a 65 kilométeres távot biztonságosan megtegyék. A pilóta veszélyhelyzetet rendelt el, de a történet szerencsésen végződött, a gép probléma nélkül landolt Drezdában. A német légügyi hatóság, a Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung (BFU) vizsgálja az esetet.

Ha a kerozint már annyira ki kellett „centizni”, hogy abba egy 65 km-es útvonalváltozás sem fért bele, akkor nagyon nagy volt a baj. Már évekkel ezelőtt le kellett volna állítani a légitársaságot.

(Lázár György)



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!