Bolgár György interjúi a Galamusban - 2013. február 20.
- Részletek
- 2013. február 22. péntek, 01:46
- Megbeszéljük
Rengeteg pénzt pazarolunk a hosszabb, de kevésbé érthető villanyszámlákra
Felméry Gusztáv, a Pro Cliente Menedzsment ügyvezetője
Bolgár György: - Mi ez a menedzsment?
Felméry Gusztáv: - Egy tanácsadó céget jelent, de e tekintetben elég széles spektrummal foglalkozunk, vállalati tréningekkel, fordítással, tolmácsolással és fogyasztóvédelemmel.
- Akkor adjon nekünk tanácsot, legyen szíves. Megváltoznak a közüzemi számlák, méghozzá azt hiszem, kormányrendelettel, lényegében állami utasításra meg kell változtatni a formáját és mást kell közölni a fogyasztókkal. Mi változik és miért?
- Sok minden változik. A számla formátuma is megváltozik, a legszembetűnőbb az, hogy a címzés jobboldalról átkerül baloldalra.
- Ez a Magyar Postának okoz gondot, mert az automatáik nem tudják ott elhelyezni vagy leolvasni.
- Így van. Illetve pontosabban a borítékok kis ablaka is a jobboldalra van pozícionálva, így új borítékokat kell gyártani, ami – ha azt nézzük, hogy havonta több millió energiaszámlát adnak ki – azért nem kevés.
- A borítékgyártóknak jó üzlet lesz, na.
- Valószínűleg igen. De nem egészen értjük ennek az okát. Ez az egyik – mondjuk talán nem is a legfontosabb – változás. Rengeteg új magyarázat is került a számlába. Olyan – számunkra egyébként érthetetlen – dolgok, hogy az Ön energia-felhasználása az előző évhez képest csökkent, nőtt, nem változott, ilyen sor kerül bele, illetve az Ön energia-felhasználása az átlagos lakossági felhasználáshoz képest… Ez megint olyan sor és tétel, amit nem igazán értünk, hogy miért kell.
- Még az elsőt csak-csak tudnám értelmezni, figyelmeztet arra, hogy nahát, úgy látszik, idén jobban fázott. Ennek persze lehet az az oka, hogy hidegebb a tél és ezért többet költök fűtésre. Az is lehet, hogy egyszerűen csak elkezdek féktelenül költekezni, és azt mondom, hogy én akkor is költök még többet világításra meg fűtésre, de a számla figyelmeztet engem, hogy ne tegyem vagy legalábbis tudjak róla.
- A legtöbb ember szerintem, ha akarja, akkor ezt nyilván tudja tartani, fel tudja jegyezni magának.
- Megnézi, hogy mit fizetett például.
- Vagy a naptárba beírja az, akit ez érdekel. Az egyesületünk, az Energiatudatos Fogyasztók Társadalmáért Egyesület – mert én most ebben a pozíciómban beszélek –, már nagyon sok fórumon, a parlament Fogyasztóvédelmi Bizottságában, különböző médiumokban nagyon sokszor elmondtuk, hogy csináltunk egy kutatást, felmérést a lakosság körében, és egyértelműen az az eredmény jött ki, hogy a lakossági fogyasztók egyszerűbb, rövidebb, átláthatóbb számlát szeretnének, amiben nincsenek értelmezhetetlen kitételek. Megmondom, konkrétan mire gondolok. Például van a rendszerhasználati díj vagy szénipari szerkezetátalakítási támogatás vagy kedvezményes árú villamosenergia-ellátás támogatása. Ön esetleg tudja, hogy ezek mit jelentenek?
- A szénfillér valószínűleg azt jelenti, hogy nem volna a piacon eladható az a szén, amit nálunk kibányásznak, mert túl sokba kerül és támogatni kell őket, hogy fenn lehessen tartani a szénbányászatot még egy ideig. Be kell építeni a villamosenergia árába.
- Igen, ez már nem is szénfillér, hanem már szénforint.
- Persze, világos.
- A másik meg, hogy azért miért is kell ezt minden hónapban látnunk? Például ez a kedvezményes árú villamosenergia-ellátási támogatás arról szól, hogy a villamosiparban dolgozók kedvezményes áramhoz juthatnak, főleg, ha nyugdíjba mennek.
- De ennek is ára van és ezt meg kell fizetni.
- Ennek is ára van. De ez körülbelül ugyanolyan, mint ha a villamosjegyet megvesszük, és akkor arra ráírnák, hogy kérem ez az ár – most azt hiszem 350 forint egy jegy – tartalmazza a BKV dolgozók kedvezményes bérletét meg a nyugdíjba vonulását. Tehát kell ez?
- A kérdésem akkor az, hogy kellett ez?
- Azt hiszem, hogy ez túlbuzgóság.
- Kötelező volt? A szolgáltatók valószínűleg nem önszántukból vették bele ezt a számlába.
- Biztos hogy nem, mert nekik ez plusz terhet jelent. Plusz terhet, energiát és pénzt. Tudniillik, most például az elszámoló számla kétoldalasról három oldalasra bővült. Mi pont azt harsogjuk már nagyon régóta, hogy egy oldalba lehetne sűríteni a számlát és gondoljunk bele, havonta három-, négy-, ötmillió energiaszámla megy ki, ha ezt beszorozzuk tizenkét hónappal egy évre kivetítve, akár a nyomtatási költség, a papírköltség is milyen hatalmas lehet. Csak azért, mert plusz egy oldalt teszünk bele.
- Ráadásul a miniszterelnök azt mondta, hogy olyan számlát szeretne látni, amit mindenki azonnal, egy ránézésre megért. Ha három oldal lesz, akkor már eleve elolvasni nehezebb lesz.
- Ez szerintem – ez akkor a magánvéleményem – nem is politikai, hanem inkább bürokráciai-kérdés. Mert mindig a mögé bújnak, hogy az EU ilyen előírásokat ad nekünk. Ha megnézzük, mondjuk Nyugat-Európában más országok számláit, azok sokkal egyszerűbbek. Pedig ők is EU-s országok. Itt inkább azt látom, hogy bizonyos hivatali bürokrácia átnyomta ezt. Fogalmam sincs, milyen érdekekből.
- Ha már a söralátétes adóbevallás nem ment, hátha. Például menne söralátétre egy villanyszámla vagy egy gázszámla?
- Tulajdonképpen igen. A birtokunkban van az 1930-as, 40-es évekből egy olyan elektromos számla, amely ugyanolyan nagyságú, mint ma egy sárga csekk, egyébként ez a csekk, amely a kezünkben van, már ez is sárga, nemcsak megsárgult az évek során. De ráfért egy ilyen postai utalványformátumra az összes tudnivaló. Mennyit fogyasztott korábban, mennyi a végfogyasztás, meddig kell kifizetni, mi a végösszeg, ki a fizető, ki a szállító és a többi. Tehát nem kell sok információ.
- Pontosan. Mennyit fogyasztottam, annak mennyi az egységára, mekkora rajta az adó, viszontlátásra. Összesen ennyi. Nem?
- Az új számlaképben szerepel egyrészt baloldalon a címzett, jobboldalon a vevő adatai, a felhasználó adatai, a felhasználási hely adatai. Na most a lakosság kilencven százalékánál ez a négy ugyanaz. Ez a cím négyszer fog egymás után megjelenni. Tehát baloldalra kerül most a címzés a borítékban, utána még a vevő adatai, a felhasználó és felhasználási hely, ez mind a négy ugyanaz lesz és egymás után meg fog jelenni ugyanazon az oldalon.
- Az Önök egyesülete mit gondol, hogy lehet ezen változtatni vagy javasolják valakinek, hogy próbáljon rajta változtatni?
- Ahogy a beszélgetésünk elején is említettem, rendszeresen meghívnak minket a parlament Fogyasztóvédelmi Bizottságába, és az az érdekes, hogy a Bizottságban még mindenki egy véleményem van, az ellenzék és a kormánypártok is, illetve a civil szervezetek mindannyian azt látjuk és gondoljuk, hogy egyszerűsíteni kellene. Aztán mégis, amikor ez kormányrendelet szintjén jelenik meg, akkor valahogy más érdekek erősebbé válnak.
- Érdekes, akkor úgy látszik a bürokrácia meg a számla útjai kifürkészhetetlenek.
Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!