„Lázárológia”
- Részletek
- 2014. június 22. vasárnap, 07:21
- Aczél Endre
Lázár János és az RTL között az a különbség, hogy az előbbi költi, az utóbbi meg termeli a köz pénzét. Előbbi ráadásul szenvedélyesen, és nem akárhol (vö. francia Riviéra, London).
Nem akartam hinni a szememnek, amikor jó néhány portálon azzal a lázári mondattal kellett szembesülnöm, hogy „az RTL vezetői azt gondolják, törvényen felül állnak, nekik nem kell adózniuk”. Az egészben azt tartom rémisztőnek, hogy sokan ezt a kapitális hazugságot el is hiszik. Hiszen az RTL Klub valamennyi kereskedelmi média közül eddig is a legtöbb adót fizette, éspedig az érvényes társasági adótörvény szerint, ahogyan illik. És tegnapelőttig abban a hitben élt, hogy teljesíti a közteherviselés rá eső részét. Az RTL tehát fizette és fizeti a nyeresége után az adóját, csak azt nem érti, hogy az Orbán-kormány miért óhajtja különadóval terhelni a reklámtevékenysége után bejövő „extraprofitja” miatt. Nincs más jövedelme, mint ami az általa kínált „felületen” (műsorközökben) reklámban, hirdetésben megjelenik. A kábelszolgáltatók egy fillért sem fizetnek neki (másoknak annál inkább) a műsoraiért, ő ilyesmiért nem is kér semmit, mert abban érdekelt, hogy a produkciói minél több nézőhöz jussanak el. Több néző, több reklám, több potenciális vevő a reklámozó – legyen az Danone vagy személygépkocsi-gyártó – árujára.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterjelölt nemzetbiztonsági bizottsági meghallgatása előtt a Képviselői Irodaházban – MTI/Koszticsák Szilárd
Én magam egyébként a lehető legrosszabb véleménnyel vagyok a magyar kereskedelmi tévékről. Rossz közízlést formálnak. De ettől még nincs rajtam szemellenző, nem teszek úgy, mintha nem tudnám, hogy Magyarországon messze a legtöbben az RTL Klub műsorait nézik. Lelkük rajta, ha ez a nívó kell nekik. Tudván ezt, az ún. médiavásárlók értelemszerűen az RTL-t részesítik előnyben, végtére is a megbízóik (az árutermelők) oda vitetik a hirdetéseiket, ahol a legtöbben látják őket. Ez olyan, mint az egyszeregy.
Hogy ebből „extraprofit” támad, amiért büntetés jár? Ezt meg ki és hogyan számolja ki? Ha egy tévécsatorna sikeres, akkor az éppúgy sikeres, mint mondjuk a Mercedes és az Audi a Magyarországon előállított vagy összeszerelt – de Kínában vagy Amerikában eladott – termékeivel. Náluk nem termelődik „extraprofit”, amire extra adót kéne kiróni, mint az RTL Klubban sugárzott hirdetésekre? Ja, hogy azok termelő vállalatok, amelyek az orbáni „munkakultúrába” illeszkednek, nem holmi ócska szolgáltatók…
És még csak, ellentétben az RTL-lel, illetve a tulajdonos német Bertelsmann-csoporttal, nem is gyarmatosítók. Utóbbi viszont Lázár szerint az, mert nem átall az ország vezetőinek piszkaiba belenyúlni. Ez érdekes. Mert ha azt veszem, hogy a német járműóriások az anyaországi munkások járandóságának harmadáért-negyedéért dolgoztatják a magyarokat, akkor támad néhány komor gondolatom arra nézve, hogy a klasszikus gyarmatosítás korában a nagy gyarmattartók mennyit fizettek Ázsiában és Afrikában a nyersanyagkitermelésben foglalkoztatott bennszülötteknek, és mennyiért adták el a készárut…
Természetesen se a Mercedes, se az Audi nem tekint bennünket gyarmatnak, csupán olyan helynek, ahol a nyugat-európai bérek megspórolásával jelentős profitot lehet elérni. Extrát, ha úgy tetszik. Ez Orbánéknak valamilyen okból nem tűnik fel, viszont puszta személyes sértettségből kezdik az RTL-t „legyarmatosítózni”.
A Telekom-Origo és a Norvég Alap után itt egy újabb konfliktus. Kíváncsi vagyok, német kormánykörökben mit szólnak ahhoz, hogy a német energiacégek, közműszolgáltatók után most a miniszterelnökséget vezető miniszter megint egy német céget, ezúttal egy médiaóriást vett célba. Különadóért. Nem elég, hogy – némi sarkítással – a németekből élünk (uniós támogatások, itt fizetett adók, járulékok), külön is le akarjuk őket fejni kreatív módon kiagyalt pótadókkal? (Az RTL Klub reklámtorta-szelete és a fizetendő reklámadó közötti különbség ráadásul égbekiáltó.) Mondván, így is marad náluk elég pénz.
És ha marad? Azért dolgoznak, hogy több maradjon. Lehet őket utánozni, de nem bűnösek abban, hogy a többieknek, a konkurenciának ez (még) nem sikerül. Ők ügyesebbek. Profitorientáltabbak, de nem ködszurkálással, hanem műsorokkal. Amiért, úgy fest, büntetés jár.
Aki sikeres Magyarországon s történetesen nem Közgépnek, Simicskának, Nyergesnek, Garancsinak vagy Mészáros és Mészárosnak hívják, nem számítson semmi jóra.
Lázár ugyanis a Napi Gazdaságban kilátásba helyezte, hogy „más területeken, ahol extraprofit keletkezik”, további különadókat vezethet be a kormány, feltéve, hogy ezt a 2015-ös költségvetés igényli. (Ha-ha! Még az idén össze kéne kaparni vagy 100-150 milliárdot.) Szabad magyar fordításban ez annyit jelent, hogy Orbán, Lázár, Rogán vagy Varga mondja meg, hol „keletkezik” extraprofit, s egyáltalán, mi az, mekkora az a haszonkulcs??? (Nem a szó marxi értelmében, bár az átlagember semmilyen értelemben nem fogja fel az „extrát”.) Hanem azzal a nemes, unortodox egyszerűséggel, ahogyan ők kezelik a fogalmat. Onnan vesznek el, ahonnan akarnak és olyan jogcímen, amilyenen akarnak. Ez példátlan a piacgazdaságok történetében. Csoda, hogy menekül a tőke tőlünk? Hiszen ha sokat keresel – teljesen törvényesen egyébként – és nem vagy „csókos”, akkor teljesen közömbös, hogy megfizetted-e a törvény szerinti adót. Kitalálnak neked egy újat, és a rá vonatkozó új törvényt egy éjszaka alatt végigdarálja a kétharmad.
Magyarországon nincs vagyon- és jogbiztonság. És Lázár hovatovább még dicsekszik is ezzel. Amilyen buta politikus, még alá is fűt a bizonytalanságnak.