rss      tw      fb
Keres

Kaliforniai Bánk bán – rongyrázás államköltségen



Amerika operaházai pénzügyi válságban vannak. Több patinás opera csődbe jutott, megritkultak a szponzorok, lehetetlen eladnia a méregdrága jegyeket, és Amerikában nincs adófizetői pénz az opera támogatására. A mindössze 24 éves Los Angeles-i társulat eddigi története is pénzügyi fiaskók sorozata. Néhány éve leszerződtették a híres spanyol tenort, Placido Domingót, hogy mentse már meg a halódó társulatot. Ő aztán még nagyobb deficitbe sodorta őket, a Wagner-operák színpadra állításának költségei, az eladhatatlan jegyek ezrei már-már végzetes eladósodást eredményeztek. Idén csak kis szerencsével kerülték el a csődöt.

És itt lép be a magyar kormány, vagyis a magyar adófizető. Ugyanis Szőcs Géza kulturális államtitkár és Placido Domingo bejelentette, hogy a magyar kulturális kormányzat anyagi támogatásával mutatják be Erkel Ferenc operáját, a Bánk bánt a Los Angeles-i Operaházban. A hangsúly „a magyar kulturális kormányzat anyagi támogatásán” volt, hiszen az Orbán-kormány adófizetői pénzekből kívánja színre vinni az operát mindössze két(!) előadásban.

A magyar kormány gálánsan kihúzza a csávából a Los Angeles-i Operát, ahol ezután talán már csődeljárástól sem kell tartani, és a majd 70 éves mester is tovább kaphatja 200 millió forint körüli éves fizetését. Senor Domingo stratégiája működik, a magyar állami szponzor készségesen fizet azért, hogy színre kerüljön a kormány által kért opera.

Szőcs államtitkár szerint remek befektetés a sok száz millió (vagy talán néhány milliárd) forint – senki nem tudja mennyi pénzről van szó –, hiszen a produkció Magyarország jó hírnevét öregbíti majd. Szerintem nem lesz az jó reklám, amikor kiderül, hogy a csőd szélén álló Magyarország operát szponzorál Kaliforniában, egy ugyancsak a csőd szélén álló operatársulatnál.

A csehek még ezt is okosabban csinálják. Amikor idén az ugyancsak kaliforniai San Franciscó-i Opera bemutatta Leoš Janáček A Makropolus ügy című operáját, a csehek nemhogy nem fizettek a színreállításért, hanem pénzt kerestek az opera jogdíjain.

(Lázár György)


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!