rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. május 12.

Tóth Károly, a távozó parlament Nemzetbiztonsági bizottságának ugyancsak távozó szocialista alelnöke


Bolgár György
: - Hát kérem, képviselő úr, valami furcsa dolog történik itt a Nemzetbiztonsági bizottság élén. A Jobbik kapja minden jel szerint az elnöki posztot, és ezzel még szocialista képviselők sem értenek egyet. Szanyi Tibor, látom, tiltakozik emiatt, holott végül is a szocialista frakció egyezett bele, pontosabban azt a kényszerű helyzetet, hogy a Fidesz az ellenzéki oldalra odalökött néhány bizottságot a három frakció közé, hogy egyezzetek meg, marakodjatok rajta vagy csináljatok, amit akartok, az MSZP végül úgy oldotta föl, hogy a Költségvetési bizottságot fontosabbnak tartotta a nemzetbiztonságinál. Ön szerint jól tette?

Tóth Károly: - Én elfogult vagyok. Én természetesen a döntésben és előkészítésben már nem veszek részt, nem vettem részt. Ennek ellenére jeleztem a vezetésnek, hogy a legfontosabbnak ellenzéki szerepben a Nemzetbiztonsági bizottságot tartom, négy dolog miatt. Egy: mert alkotmányosan ennek a legerősebb az ellenőrző funkciója. Ez az a bizottság, ahol nem kell a többség döntése egy vizsgálathoz, hanem kisebbségi kezdeményezésre el kell rendelni a vizsgálatot.

- De a kisebbségi kezdeményezés nemcsak az elnöktől jöhet.

- Természetesen. Bocsánat, de így akkor a kérdésére azt is mondhatnám, hogy egyetlen bizottságban sem az elnök a legfontosabb, és mégis ezt az egyet kérdezik meg, igaz?

- Igen.

- Miért? Mert – és mondom a második szempontot. Azért, mert az elnöknek vannak speciális jogkörei. Egyet szeretnék kiemelni közülük, amelyik az elnök kizárólagos jogköre: ha bármely országgyűlési képviselőre vagy hozzátartozójára titkos adatgyűjtést rendelnek el - természetesen törvényes útról beszélek, más nincs is –, akkor az irányító miniszternek haladéktalanul tájékoztatni kell a Nemzetbiztonsági bizottság elnökét.

- De csak az elnököt, és nem a bizottság tagjait.

- Csak az elnököt, és nem a bizottság tagjait. Csak az elnökön múlik, hogy kialakul-e olyan munkamegosztás, hogy mondjuk az alelnököt még bevonja. Ennél szélesebb tájékoztatás soha nem volt, a törvény az elnököt jelöli meg. Ez szerintem szintén egy nagyon speciális jogkör. A harmadik, amiért Ön is kérdezett, ez a dolog politikai érzékenysége. Úgy gondolom, ez az a terület, amelyiknél különösen érzékeny minden olyan dolog, amelyik a legkisebb kételyt ébreszti az állampolgárokban, hiszen ebbe a területbe nem láthatnak bele, itt egyedül arra kényszerül minden magyar állampolgár, hogy a bizottság ellenőrző funkciójában megbízzon. Csak emlékeztetek mindenkit, hogy ez nemcsak látszat! A mi bizottságunk idején hat vagy hét esetben volt ellenzéki kezdeményezés - az utolsó hetekben is -, ahol lefolytattuk a vizsgálatot, ahol minden anyagot megkapott a bizottság, a részanyagokat, munkaanyagokat, jelentéseket is, valamennyi teljes anyagot megismert. A negyedik pedig a nemzetközi hatás. Meggyőződésem szerint csak olyan párt vezethetné ezt a bizottságot, amelyik elkötelezett a NATO és az európai uniós tagságunk mellett, hiszen kiemelt szerepe van ennek a két területnek a nemzetközi együttműködésben.

– Hát most egy olyan pártnak a kezébe kerül, amelyik kifejezetten és feltűnően például az orosz kapcsolat erősítését nevezte fontosnak. Gazdasági szempontból, ez nem kétséges, Oroszország fontos. Na de éppen politikai, külpolitikai, akár nemzetbiztonsági szempontból már legalábbis kényes, ha olyan pártról beszélünk, amelynek a vezetője iráni forradalmi gárdisták behívásáról értekezett, Iránnal kapcsolatokat tartott az elmúlt években.

- Fenntartom azt a véleményemet, hogy ez mindenekelőtt az MSZP-n múlott. Meggyőződésem szerint a Szocialista Pártnak ragaszkodnia kellett volna ennek a bizottságnak vezetéséhez, az előbb elmondottak szerint. A Jobbik bejutott a parlamentbe, tehát nincs ezzel gond, bármelyik bizottságot vezetheti, hiszen az állampolgárok akaratából parlamenti párt lett. A legnagyobb ellenzéki pártnak van szerintem olyan típusú felelőssége, hogy végiggondolja, az ellenzék legfontosabb feladata a demokratikus rend, működés ellenőrzése, erre meg ez a bizottság a legérzékenyebb. És még egy elemet hadd tegyek hozzá: ha minden igaz, ez azért is válik különösen érzékennyé, mert előfordulhat, hogy egyetlen miniszter irányítása alá tartozik majd a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok és a rendőrség, amelyik egy teljesen új és példátlan állapotot hoz létre Magyarországon. Eddig rettenetesen vigyáztunk arra, hogy a felderítés, az információgyűjtés és a nyomozati szakasz világosan elkülönüljön egymástól irányítás szempontjából is, mert csak így lehet ellenőrizni, hogy egyetlen szervezet ne lépje túl a hatáskörét.

- Viszont erre azt mondhatták, hogy a cigányellenes gyilkosságsorozatban éppen ennek a különválásnak a hibái vagy nehézségei mutatkoztak meg, amikor a nemzetbiztonság nem volt igazán eredményes munkakapcsolatban a nyomozó rendőrséggel, mintha két különböző területen folyt volna, összehangolás nélkül, a nyomozás vagy a figyelés.

- Nézze, ezt is kivizsgáltuk. Volt erre is egy kezdeményezés, lefolytattuk ezt a vizsgálatot. Megint mondom, többségi döntés nélkül és parlamenti engedély nélkül. De azért, mert a konkrét ügyben voltak együttműködési hibák, amit senki nem vont kétségbe, attól egy alkotmányos szabály sérülhet egy közös irányítással, és ezért még fontosabb, hogy aki a bizottságot vezeti, mennyire érzékenyen tud reagálni arra, hogy a hatalomnak nem lehet mindent megtenni. Nem arra kapott felhatalmazást senki, hogy az alkotmányos játékszabályokat ne tartsa be. Az egyik garanciális játékszabály Magyarországon és minden demokratikus országban, hogy a nyomozati munka és a felderítőszakasz, az információszerzés, az alkotmányos védelem, ezeknek világosan szét kell válniuk, meggyőződésem szerint az irányítás szintjén is. Ez már nem az MSZP-n múlik, hanem a Fideszen. Bízom benne, hogy Orbán Viktor ezt felismeri, és mégsem bízza meg a belügyminisztert a szolgálatok irányításával. De a kontroll, és ennek a politikai érzékenysége az MSZP-n múlt. Én sajnálom, hogy nem így döntött a párt, a döntés joga az övék, a mostani képviselőké, és természetesen én nem ismerem, nem ismerhetem azokat a speciális szempontokat, amely alapján ezt a döntést meghozták.

- Akkor felteszek két kérdést ezzel kapcsolatban. Nem lehet-e, hogy arra gondoltak, a Költségvetési bizottság viszont azért fontos és érzékeny terület, mert oda minden beletartozik, és ha valahol a kormány gazdálkodása fölött valamiféle ellenőrzést gyakorolhatnak, odafigyelhetnek, az éppen a Költségvetési bizottság, és az az élet minden területére kiterjed. A kérdésem másik része pedig az, hogy nem lehet-e, hogy az MSZP 59 képviselője között nincs igazán nemzetbiztonsági szakember, ezért az ő érvelésük meg sem volt hallható.

- Az elsőre: én soha nem mondtam, hogy a Költségvetési bizottság nem fontos, de a költségvetés minden száma nyilvános. A nemzetbiztonság területén a katonai és a polgári szolgálatoknál végzett tevékenység abszolút többsége nem nyilvános, hanem a parlamenti bizottság ellenőrző kontrollján keresztül valósul meg. A költségvetésnek nem lehet titkos száma. Amikor megpróbáltak titkosítani vagy megpróbáltak téves információkat adni, abból máig ható nagy baj lett - ez is része volt mondjuk a választási vereségünknek. A másik: én legalább 2-3 olyan embert tudok a mostani frakcióban, aki részt vett a Nemzetbiztonsági Bizottság munkájában, és olyat is, akinek volt irányítási tapasztalata, meg olyat is, aki 3-4 évig részt vett a munkában. És én is úgy kezdtem ezt a munkát - most sokan megkérdeznek, hogy mi a véleményem -, hogy középiskolai tanár voltam, soha, semmilyen kapcsolatom nem volt ezzel a területtel. Becsülettel ezt meg lehet tanulni, csak az kell hozzá, hogy érzékeny legyen az ember, nagyon figyeljen a szabályok, a törvények, a törvényesség, a játékszabályok betartására, és hogy őszinte szívvel gyűlölje a korrupciót. Mert a legfontosabb feladata a szolgálatoknak az ebben való segítés. De nagyon sok külpolitikai és katonapolitikai vonzata is van, hiszen a nemzetbiztonságba nagyon széles körben beletartoznak a gazdasági folyamatok is. Emlékezzen vissza, amikor az olajügy kapcsán, vagy amikor a gázvásárlás, vagy a Mol-ba való vásárlási szándék kapcsán folytattunk vizsgálatot. Tehát rendkívül széleskörű az a fogalom, hogy biztonság. Sok minden belefér. A titkosszolgálat az önmagában azért van, hogy hihetetlenül érzékenyen valamennyi, az országot érintő dologra, a forint árfolyamtól, hogy van-e abban manipuláció, az energiaszektorig, a tulajdonosi szerkezetváltásig mindenre odafigyeljen.

– Ön szerint - ugye még nincs semmi véglegesítve - visszavonulhat-e ebből az MSZP, és jól tenné-e, ha megmásítaná a döntését, mondván, hogy bocsánat, végiggondoltuk, újraértékeltük, és inkább a Nemzetbiztonsági Bizottság elnöki posztját szeretnénk.

- Csak megerősíteni tudom: én elfogult vagyok a terület iránt, a döntés nem az én jogköröm. Én örülnék neki, ha más döntést hozna az MSZP, de nincs sem lehetőségem, sem jogom a döntést befolyásolni, legföljebb mindenkinek elmondom a véleményemet, a vezetésben is, meg aki megtisztel a kérdésével, annak is.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái